Model CPA - cost-per-action
Pri predaji akejkoľvek reklamy má inzerent ciele, ktoré chce dosiahnuť. Väčšinou sú to merateľné ciele, ako napríklad zvýšenie predaja, budovanie databázy, získanie dopytu a pod. Nie všetky reklamné médiá však spĺňajú parameter merateľnosti. Výhoda internetu je však tá, že takmer všetky marketingové alebo obchodné ciele sú kvantifikovateľné a merateľné.
Efektivita, efektivita, efekt ...
Ak inzerent má cieľ, musí ho už “len” naplniť. Reklamných online kanálov je kvantum, no pri plánovaní kampane, ktorá má priniesť reálne čísla, treba vyberať s rozumom. Všeobecne pri merateľných cieľoch a aspoň kúsok nastavenej analytike vieme odhadnúť efektivitu daného reklamného kanálu.
Pár príkladov hovorí za všetko:
- Pri CPC (cost-per-click) kampani exaktne vieme, koľko nás stal klik, resp. kampaň a čo priniesla.
- Pri CPV (cost-per-view) platíme za počet zobrazení banneru, resp. inej reklamy. Preto tiež vieme, ak sa banner zobrazil 100 000-krát a CPT (cost-per-thousand) je 10€, tak nás kampaň stála 1000€. Priniesla však splnenie cieľa za 1000 a viac €?
Čo však na to CPA? (cost-per-action)
Model CPA je skvelý v tom, že sú predom určené pravidlá efektivity. Viem, že z obchodného hľadiska podľa reportu z posledných 5 rokov môžem dať za jeden vyplnený formulár na našom webe 5€. CPA je teda 5€. Koniec.
Bla bla bla
Všetky reklamné kampane musia spĺňať túto metriku. Máme nakúpiť bannery? OK, platiť ale budeme za efektívnych návštevníkov, čo aj niečo urobia. Že pri bannerovej reklame ide o budovanie brandu, “viditeľnosť” a ... bla bla bla? To je v dnešnej analytickej dobe zameranej na výkon vedľajšie, hlavne ak sa ide po výsledkoch. Ak sú zdroje navyše, budovanie značky nie je na škodu. Ale ak sa ide po výsledkoch, štandardné kecy televízneho modelu predaja reklamy sú mimo.
Nie je to pre každého
Áno, predávať prací prášok, deodorant a pod, ktorý je distribuovaný cez maloobchod a zamerať sa v online na CPA je trošku nezmysel. No nie je to nereálne. Treba urobiť súťaž, vzdelávací “kurz”, budovať databázu. Nie len zobrazovať bannery. Áno, banner uvidí veľa ľudí, ale sekundárne sa aj na pracom prášku dá nastaviť CPA model a aspoň ho sledovať.
Ako na to?
Modelom CPA sa zaoberajú online konzultanti, agentúry, mediálni nákupcovia, ale napríklad aj affiliate siete. Na Slovensku máme veľmi dobre rozbehnutú affiliate sieť dognet.sk, ktorá ponúka inzerentom riešenie pre CPA kampane. Stačí sa ozvať.